zondag 11 juni 2017

6 Transporter Bridge Newport – (Abergavenny → Bullo Pill)



Een ideefixe om 600 kilometer te fietsen voor twee zweefbruggen ('t Nederlandse woord ervoor)? Het is een bedevaart naar industrieel erfgoed. Op het Romeinse castellum van Newport heb ik niet gelet; in vliegende vaart ging ik naar beneden recht op mijn doel af. Een tocht inderdaad volkomen maf. Maar hoe zou je anders op zo'n route komen?

Vastleggen dat de stad goede sier maakt met de organisatie van die verderfelijke NAVO-top van 2½ jaar geleden en een golftoernooi in 2010 kan
ik niet laten. Het één is een spelletje. Het andere bittere ernst. Militaire veiligheid, terwijl er elders aan de veiligheid dichterbij van mensen wordt geknaagd door middelen weg te halen, daar waar ze nodig zijn.

Bij de Pont gludo (in 't Welsh) is zelfs een klein informatiehuisje. De beheerder vraagt bezorgd in welke taal ik in het gastenboek schrijf. Als ik hem vertel over mijn bezoek aan Warrington dan haalt hij zijn neus op. Die brug telt niet mee. Bilbo, Rochefort enMiddlesbrough kunnen op zijn instemming rekenen. Verder is het een afnemende zaak. Zelfs Rendsburg in Duitsland wankelt. Aan de overkant van de Usk heb ik even het gevoel dat mijn tocht erop zit. Volkomen irreëel natuurlijk; er zijn nog vier dagen te gaan. 

O ja de camping die vind ik door een bordje langs de weg die ik niet had moeten hebben. Ik mistte namelijk de Severn Bridge en mijn
aansluiting op nationale fietsroute 4 en reed langs de verkeerde kant van de getijde rivier. Mijn tentje zette ik op een camping met alleen de eenvoudigste voorzieningen. Er was geen douche en geen WC. Alleen water en gras.

Andere fietsvakantie juni 2017 blogs:


Geen opmerkingen: