vrijdag 16 juni 2017

11 Kijken (Harwich → thuis)



Je kijkt tijdens een vakantie net anders naar wat misschien wel hetzelfde is. Razen de met spoilers uitgerustte wagentjes hier niet ook met een noodvaart en super gevaarlijk over de wegen? Is het verkeer gevaarlijker of minder gevaarlijk en hoe zit dat met fietsers? Dat is vragen naar statistiek.

Het hameren op Britse producten is dat bijzonder, 'n Brexit nationalisme? In Nederland wordt toch ook geadverteerd met het Hollandse aan de tomaten en aan de aardbeien?

Je ziet in het VK veel dikke mensen en booze voor een lage prijs in de plaatselijke supermarkt. Uit tabel 5 (Risk factors) blijkt dat als het gaat om overgewicht Nederland in de top van gezond zit en het Verenigd Koninkrijk bungelt juist onderaan. Uit  een overzicht van de WHO blijkt dat in het VK ruim meer wordt gedronken dan in Nederland.

Wat betreft verkeersveiligheid behoren zowel Nederland als het Verenigd Koninkrijk (scoort net wat beter) tot de top, maar Nederland steekt er wel met kop en schouders boven uit (32% van het totaal) als het gaat om het deel fietsers onder de verkeersdoden. (Alleen Kiribati kent met één fietsdode van de drie verkeersdoden net boven Nederland uit, dat is nl. 33%, maar statistisch natuurlijk niet interessant.) Dat Nederland zo hoog scoort heeft vooral te maken met de populariteit van het fietsen.

Opvallend genoeg hadden mijn observaties en vragen een connectie met gezondheid. Dit spoort met mijn opvatting over veiligheid die dichterbij gezocht moet worden dan in Afghanistan en Irak.

Langs de Engelse fietspaden groeien vaak de heggen met veel enthousiasme hun prikkels over het pad. Is het idee dat net als vrachtverkeer de fietser zelf zijn pad wel slijt. In het eerste geval leidt dat tot mooie tunnels van bomen die over de weg uitgesleten zijn. Bij fietsers tot schrammen op de armen en benen.

In de Nederlandse duinen - met inmiddels geasfalteerde fietspaden - kom ik toevallig blogger Blew tegen. Hij maakt een paar foto's en stuurt me ze later op. Zelf maak ik mijn laatste vakantiekiekje net voordat ik bij De Zilk weer het vlakke land in trek.


Kilometer tellerstand
Vertrek thuis

36.190
Vertrek Hull
36.280

Aankomst Harwich
37.478

Aankomst thuis

37568
                                      Totaal VK
1.198

Totaal alles

1.378

Reken maar uit. Dat is bij mijn gemiddelde snelheid van 16,5 km/u ruim 83 uur fietsen. Heeft het bij thuiskomst iets veranderd? Overwegend: nee. De pijn en het vermoeide lijf zijn er nog. Maar wel meer spieren op de benen en mooie dingen gezien. Weer eens tot het uiterste gegaan. Dat wel. Dat de Tories een klap kregen en dat electorale stevige linkse politiek nog kan werken, maakte deze tocht nog net wat mooier.

Geen opmerkingen: