dinsdag 13 juni 2017

8 hulp – (Bletchingdon → Ware)









De eerste 70 kilometer gaan van een leien dakje. Van te voren had ik me ingesteld op veel autoverkeer, veel grote wegen en veel bebouwing. Het valt reuze mee. Ik kom terecht op route 57 van het fietsnetwerk. Sommige stukken zijn speciaal aangelegd en leiden je om de rotzooi heen. Want een rotzooi is het: A en B wegen worden gebruikt als racebanen, wegen delen stadjes met een stroom aan blik doormidden
(voetgangerslichten bieden een oplossing) en staan vaak helemaal vast. De route fietst goed, mooi en schiet lekker op. Soms raak je hem kwijt – de logica is wat anders dan hier –, maar hij is vaak al snel weer gevonden.

In Princess Risborough loopt een man naar me toe, terwijl ik een broodje eet. Hij duidt me hoe ik de route weer kan vinden. We maken een prettig praatje. Een stad verder raak ik de route weer kwijt. Kijk naar mijn kaart en wordt geholpen. “Als je hier rechtdoor gaat. Bij de Inn naar boven en bij het eerste verkeersplein links dan kom je er ook. Mooie route, ik fiets hem ook altijd” zegt een man. “Weet u ook hoe route 57 verder loopt,” vraag ik. “Mijn man is zelf fietser die weet het goed,” zegt zijn vrouw met trots en om mij te overtuigen. “Maar route 57,” probeer ik nog eens. “Nee dat is zo'n gedoe,” zegt de man. Ik doe wat hij me vertelt en moet weer gaan zoeken. “Twee steden verder rijd ik door de bochtige wegen weer verkeerd. Ik vraag een man of het goed gaat. “Nee precies de verkeerde kant op,” zegt hij. Mijn kaart (waarop alle verharde wegen breder dan een auto staan) die vindt hij niet goed en hij raadt me ook een andere route aan.

Waarom dit soort hulp? Het lijkt me – los van de wensen van de hulpbehoevende – etaleren van kennis en visie. Overigens had ik over nuttige hulp tot nu toe ook niets te klagen.

O ja de camping die was er niet. Na Ware reed ik langs een kanaal dat langs de rivier de Lea liep. In het kanaal long boats en langs het kanaal een veldje – redelijk vlak – met picknicktafels. Daar ging ik staan. “I doubt if anyone will notice,” zei een woonbootbewoner. Ik haalde eten in Ware en sliep met het gesnater van ganzen op de achtergrond.


Andere fietsvakantie juni 2017 blogs:

Geen opmerkingen: