maandag 12 juni 2017

7 Geluidsoverlast – (Bullo Pill → Bletchingdon)

 
In de verte hoor ik helikopters en kleine vliegtuigen. Het is het vliegveld van Oxford dicht bij Woodstock. Vandaag kwam ik ook al langs Brize Norton bij Carterton, een militaire luchthaven. De afgelopen dagen heb ik geen vliegtuig gehoord. Op de tweede dag in Wales (nr. 5) passeerde ik een militaire helikopter basis bij Shawbury. Veel gebrom. Daarna rust die ik niet ken.

Ander geluid. Op de fiets praat ik wel tegen mezelf. Eerst vormen de gedachten zich in mijn hoofd. Later spreek ik ze vaak hardop uit. Is dat om de gedachte te bevestigen of om ze beter vast te houden? Het komt op anderen vreemd over als ik over mijn kaart gebogen mompel: "B1063-rechtsaf-New Bridge-nog 'ns kijken". Kan ik dat afleren? Of is dat niet nodig?

Volgens het Psychologie Magazine is het uit onderzoek gebleken dat het: “stress [doet] afvloeien, het verhoogt het zelfinzicht, het helpt gedachten helder te krijgen en het werkt als aanmoediging of bijsturing.” Het kan alleen wel eenzaamheid versterken. Mij irriteerde het na een tijdje, zoals het dat ook mensen om me heen kan doen. Niet erg dat gepraat, zelfs goed, maar iets minder kan wel.

Geen opmerkingen: