woensdag 26 juli 2017

Belangrijk














Het idee bestaat dat door te fietsen het brein leeg wordt. Maar ook vandaag speelde er toch twee brokken informatie door mijn hoofd. Is het belangrijk, vraag ik me af. Om me heen is er immers zomersgroen, bloemenpracht en blauw met witte wolkenlucht om over te schrijven. Ja belangrijk genoeg.

Een uitspraak van Simone de Beauvoir: “Een man is altijd zo jong als hij zich volet, maar zelden zo belangrijk.” De opmerking staat op de WC-kalender, maar waar ze vandaan komt stond

er niet bij.

De commotie rond de Sire campagne en jongensgedrag. Meisjes presteren al jaren beter op school dan jongens. Veel wetenschappers hebben zich het hoofd gebroken over een aanpak. Sire weet het: jongens leren door te doen en worden in de huidige maatschappij geremd. Je moet ze niet beknotten. (Alsof je meisjes wel moet beknotten.)

Weer thuis loop ik op het internet meteen tegen een ruim tien jaar oud onderzoek aan rond het gegeven dat meisjes wel blijven lezen en jongens niet. Nu helpt lezen bij het ontwikkelen van inlevingsgevoel (niet iedereen heeft dat van nature) en dat kan weer handig zijn in de omgang met anderen, partner en kinderen. Je moet het jongens dus leren.


Net zo als je ze kunt leren inzicht te krijgen in de eigen manier van leren en handelen. Dat lees ik dan weer in de tekst van een andere

onderzoekster. Maar dat is zo soft. Zo jaren '70, zo femine. Jongens moeten kunnen ravotten, klimmen en doen. Ze hebben mannelijke voorbeelden nodig. Alsof er niet legio meisjes zijn die hetzelfde willen.

Ik wantrouw de onwetenschappelijke Sire bijdrage aan de discussie. Ik vraag me af of er iets is gedaan met de onderzoeken die ik hier boven noemde. En als je leraren voor de klas wil dan moet je het beroep status geven – en dus beter belonen. Omkijken naar de rol van de handelende man in de geschiedenis is niet verkeerd. Dan denk je misschien wel dat wat sturen geen kwaad kan.



Iedere woensdagmiddag fiets ik naar het strand, neem een duik en fiets weer terug. Op Facebook plaats ik later vrijwel altijd een aantal foto's. Eén daarvan plaats ik hier.

Geen opmerkingen: