dinsdag 18 april 2017

Veenpluis in Waterland







Op één van de mooiste plekjes in de buurt van Amsterdam. Ik kan het vrijwel nooit laten om er een foto te maken. Gisteren stapte ik af voor de veenpluis die ik naast de pinksterbloemen in het natte veld zag staan.

Een kiekje in de richting van het ranke bruggetje kon daar wel bij. Daarna weer snel in het zadel om de rest van het gezin in te halen die verder waren gereden over de Poppendammergouw, een naam voor een gedicht.

Het was toch veenpluis? Nog steeds ben ik er niet zeker van. De plant zou pas later in het jaar pluizen vormen, volgens de boekjes dan.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Beste Martin, veenpluis is het volgens mij niet, deze bloeit inderdaad later in het jaar, en vooral veel fijner. Het is het lievelingsgras van mijn moeder, wanneer ze bloeit dan.
Mijn broer is echt heel goed in het determineren van grassen, hij is bosbouwkundig ingenieur en werk bij Natuurmonumenten, grassen doet hij erbij als een hobby. Kan aan hem vragen wat het is?

Groet José Zwaneveld

martin zei

Ja zou fijn zijn. Alvast bedankt.

Martin