donderdag 9 februari 2017

Barent Bootje





Bijzetting in de kerkvloer van de Oosterkerk in
Amsterdam, omstreeks 1790. Ingekleurde ets
van H. P. Schouten. (Stadsarchief Amsterdam).
Opeens zaten we allemaal in een bootje; midden op een meer. Op de oevers stelden zich twaalf trombonisten op. Ze speelden niet op basis van noten, maar op de tijd in verhouding met andere spelers. De dirigent stond in het midden, te vlaggen. Maar ik zag hem niet, mijn bootje keek de andere kant op. Wel hoorde ik overal om me heen met elkaar spelende klanken.

Eigenlijk zaten we op stoelen en die stoelen stonden op natuurstenen graven die gelegd zijn in de kerkvloer van de Oosterkerk. Mijn stoel stond op het graf van Barent Boot, begraven op 24 oktober 1765. Hij was vader van drie kinderen en echtgenoot van Grietje Boll. Even lag zijn stof in 'n meer van muziek.
Of hij de Barent Boot is die in 1763 een schuurtje wilde bouwen in Diemen en wat Barent verder deed, weet ik niet. Dat is ongetwijfeld terug te vinden in de archieven. Rondneuzen op YouTube en verschillende uitvoeringen van Music for the Wilderness Lake en andere muziek van Murray Schafer luisteren vind ik genoeg.

Concert in het kader van Jong Talent uitvoeringen in de Oosterkerk. Zie voor agenda.

Geen opmerkingen: