zaterdag 1 oktober 2016

TV-tip: Bricks



The bricks that built the houses las ik met veel plezier. De titel geeft aan dat de fysieke omgeving mede bepaalt hoe je leeft en wie je wordt. Met het oog op Amsterdam kan je het eerder een Schaefer gedachte dan een moderne visie op het leven in de stad noemen. Het credo “het geld dát je hebt moet je investeren in mensen, niet in stenen” heeft school gemaakt. Alsof investeren in mensen zonder investeren in steen mogelijk is. Een sporthal kwam er daarom niet. Een buurthuis is vaak ver te zoeken. In het boek van Kate Tempest is een prettige bar al mooi, in tegenstelling tot zo'n hippe nieuwe bar met de juiste kleuren. En mensen? Die moeten ook in elkaar investeren.

Het was zo'n boek wat ik niet uit wilde lezen, omdat ik me er prettig in voelde.

Vanavond tussen 23-24.00 uur is ze met haar nieuwste show op BBC2 te zien. Betekent dit dat ze acceptabel is geworden, zelf een van die fashionable rappers in glamorous magazines aan het worden is. Ik kan het me niet voorstellen bij de vrouw die onlangs nog als reactie op racisme en nationalisme schreef: And you wonder why kids want to die for religion? Dat was vloeken in de eredienst van onze maatschappij. Veroordelen is gangbaar. Begrip is dat minder.

Dat ze een stormachtige carrière kent, is overduidelijk. Ik kijk.

Geen opmerkingen: