dinsdag 7 juni 2016

Cijfers, Amsterdam – Duinkerken, 7 juni 2016


Eergisteren viel de archiefkast van de muur. Teken van mijn hopeloze achterblijven in de moderne tijd? Ik werd getroffen door één van mijn dikste boeken, The Naval Institute Guide to Combat Fleets of the World (2.917 gram). Gisteren timmerde ik toch een nieuwe constructie en vandaag op pad. Nog wat cijfers: de fietsteller, 25.007; twitterpositie, 893.128; en uren gewerkt in 2016, 780.

De reis gaat naar Duinkerken. Gisteren werd de landing op Normandië herdacht. Zelf dacht ik aan Margarinus Broek, die biologisch mijn opa van vaders kant is. Hij was vader van twee zoons, één en twee jaar oud. Hij was echtgenoot van Sara en verliet op de sleper Roode Zee in januari 1940 de haven van Maassluis en kwam niet weerom. Morgen fiets ik langs de plek waar het wrak op de zeebodem ligt.

Een oude man op pad om afstand te nemen van het bestaan en het daarna weer wat meer te vinden. In Villamedia, het magazine van de NVJ, van oktober 2015 lees ik over het record aantal werkeloze journalisten: 3.000 van de 18.000. Dan boerde ik nog niets eens zo beroerd dit jaar. Overigens goed om je vakantie te beginnen met een blad dat juist over je werk gaat. Ik moet nog een jaar of dertien.
Citaat van de dag:
“News is something somebody doesn't want printed; all else is advertising.”
(Woorden van William Randolph Hearst beetje aangepast door Eric Smit in Villamedia, oktober 2015.)

Geen opmerkingen: